S-1
- Odsłony: 22200
Sygnalizator ogólny z sygnałami do kierowania ruchem
|
![]() |
Sygnały świetlne nadawane przez taki sygnalizator oznaczają:
sygnał zielony - zezwolenie na wjazd za sygnalizator. Mimo tego nie wolno wjechać za sygnalizator, jeżeli ruch pojazdu utrudniłby opuszczenie jezdni pieszym lub rowerzystom, albo, ze względu na warunki ruchu na skrzyżowaniu lub za nim, opuszczenie skrzyżowania nie byłoby możliwe przed zakończeniem nadawania sygnału zielonego (np. korek);
sygnał żółty - zakaz wjazdu za sygnalizator, chyba że w chwili zapalenia tego sygnału pojazd znajduje się tak blisko sygnalizatora, że nie może być zatrzymany przed nim bez gwałtownego hamowania; sygnał ten oznacza jednocześnie, że za chwilę zapali się sygnał czerwony;
sygnał czerwony - zakaz wjazdu za sygnalizator;
sygnały czerwony i żółty, nadawane jednocześnie - zakaz wjazdu za sygnalizator; sygnały te oznaczają także, że za chwilę zapali się sygnał zielony.
Sygnalizator używany poza skrzyżowaniem, do kierowania ruchem na zwężonym odcinku drogi może nadawać sygnały o dwóch barwach - zielonej i czerwonej.

WAŻNA ZASADA: Kierujący pojazdem szynowym skręcający na skrzyżowaniu o ruchu kierowanym sygnałami świetlnymi może je opuścić, pod warunkiem ustąpienia pierwszeństwa uczestnikom ruchu poruszającym się na wprost.
Na przykładzie obok (zgodnie z tą zasadą) rowerzysta z numerem 1 pojedzie jako pierwszy!
Powyższego przepisu nie stosuje się na skrzyżowaniu o ruchu okrężnym, oznaczonym znakiem C-12 .
Trzeba też pamiętać, że wskazania sygnalizatora mają pierwszeństwo przed znakami ustalającymi pierwszeństwo przejazdu przez skrzyżowania.
A teraz pytanie:
Co powinien zrobić dojeżdżający do skrzyżowania, kierujący "Nauką jazdy" w tej sytuacji?
Powinien jechać. | Musi ustąpić pierwszeństwa. |